MATEUSZ „mania” WINKIEL (03.09.2012)

Mateusz Winkiel

Wiecie co to jest CLIP ON THE ROAD? Nie? Ja do niedawna też nie wiedziałem. To nowa, ciekawa inicjatywa, która ma pomóc zespołom w tworzeniu profesjonalnych wideoklipach. O szczegółach opowiadał pomysłodawca Mateusz „mania” Winkiel

Na początek powiedz nam co to jest Clip on the Road i „jak się to je”? 😉

Clip on the road to nowopowstały portal za pośrednictwem którego zespoły i artyści mogą publikować swoje premierowe utwory. Słuchacze natomiast poprzez zakup specjalnych kredytów mogą pobierać utwór (dostępny tylko i wyłącznie na naszym portalu) wspierając jednocześnie powstanie teledysku do danego utworu. Jeżeli w przeciągu miesiąca na dany projekt zostanie zebrana odpowiednia liczba kredytów (ustalony wcześniej budżet przez zespół bądź artystę) to 90% budżetu przekazywane jest zespołowi bądź artyście na realizację teledysku. Jeśli nie uda się zebrać odpowiedniej sumy kredyty wracają do słuchaczy, którzy ponownie mogą je przekazać na inny projekt. Pobierając muzykę z portalu clip on the road wspierasz powstanie teledysku danego zespołu bądź artysty.


Czy nakręcenie profesjonalnego wideoklipu to droga zabawa?

Dziś dostęp do sprzętu rejestrującego obraz filmowy w wysokiej rozdzielczości jest powszechny. Jeżeli dodamy do tego ciekawy pomysł, umiejętność realizacji i postprodukcji można stworzyć profesjonalny teledysk już za kilka tysięcy złotych. Wysokość budżetu często uzależniona jest od tego, co dany artysta bądź twórca teledysku chce przedstawić w klipie. Głównymi kosztami prócz elementów realizacji jest wynajem światła filmowego bądź zainscenizowanie scen aktorskich, a także zaaranżowanie lub zbudowanie odpowiedniej scenografii.


Z jakimi kosztami musi się liczyć zespół, który chce wykorzystać Wasze narzędzie?

Zespół nie ponosi żadnych kosztów. Nasz portal pobiera stałe 10% od zebranego budżetu które przeznaczamy na bieżącą działalność, administrację, a także na promocję projektu. Służymy wszelką pomocą i radą, a także wsparciem medialnym.


Z jakim odzewem ze strony potencjalnych użytkowników się spotkałeś?

Pomimo iż portal wystartował w czerwcu ma już za sobą pierwsze sukcesy w postaci udanych projektów. Już wkrótce swoją premierę będą miały teledyski zespołów Stargazer, Farben lehre, ODC oraz My Riot. Kolejnym sukcesem zakończył się projekt Kamila Bednarka do utworu „Nie chcę wyjeżdżać stąd”. Teledysk zrealizowany do tego utworu będzie jednocześnie obrazem filmowym promującym jego najnowszą płytę. Portal odwiedza coraz więcej słuchaczy, którzy pobierając legalnie muzykę wpierają swoich ulubionych artystów.


Nie obawiasz się, że przez to iż współczesna technika pozwala nakręcić całkiem niezłe wideo własnym sumptem projekt Clip on the Road może zakończyć się fiaskiem?

Pewnie że nie. Sami realizując klipy pod szyldem Mania Studio korzystamy z profesjonalnego sprzętu jak i dobrodziejstw współczesnej techniki. Realizację teledysku podobnie jak film można podzielić na 3 etapy produkcji. Opracowanie koncepcji i przygotowanie planu zdjęciowego, realizację zdjęć oraz etapy postprodukcyjne. Tylko odpowiednie doświadczenie i umiejętność posługiwania się danymi narzędziami pozwala na sprawną realizację projektów oraz spełnienie oczekiwań artysty i odbiorcy.


Clip on the Road i Mania Studio – jedno z drugim się wiąże…;-)

Jako założyciel Mania Studio poprzez wiele lat pracy znam problematykę realizacji teldysków w dzisiejszych czasach. Na podstawie podobnych portali działających na całym świecie w innych dziedzinach opracowałem założenia działania portalu Clip on the road. Pozostając twórcą portalu wyszedłem z założenia, że Clip on the road ma za zadanie pomóc w pozyskaniu środków na realizację teledysku, który artyści mogą zrealizować z dowolnie wybraną ekipą filmową. Jako Mania Studio współpracujemy z kilkudziesięcioma zespołami na terenie całego kraju nie mając problemu przy pozyskiwaniu nowych zleceń. Wiele ekip filmowych to nasi dobrzy znajomi, którzy tak jak my lubią swoją robotę.


Jak oceniasz poziom wideoklipów, które powstają obecnie w Polsce?

Obecna sytuacja na rynku wideoklipów w Polsce jak i na świecie doprowadziła do sytuacji, że najcenniejszy dla teledysku jest pomysł. Dzięki ogólnej dostępności sprzętu wielu młodych twórców może realizować swoje wizje co daje ogólną korzyść dla środowiska muzycznego.


Czy w wysokobudżetowe produkcje mają Twoim zdaniem jeszcze jakiś sens?

Trzeba pamiętać o tym, że portale takie jak Youtube czy Vimeo będą istniały przez wiele lat. Teledysk do danego utworu staje się jego oficjalnym i nieodłącznym elementem. Obraz filmowy często pogłębia jego przekaz, który odbiorcy będą oglądać nawet za kilkadziesiąt lat. Wysokie budżety pozwalają często na reazlizację klipów, których obraz staje się iście filmowy. Jako twórca wielu teledysków zawsze dokładałem wszelkich starań, by klipy nie zestarzały się po kilku latach. Profesjonalnego filmowego obrazu nie można zastąpić sezonowymi efektami komputerowymi, ponieważ w dzisiejszych czasach widz jest w stanie szybko wyłapać fałsz płynący z obrazu. By zrealizować wiele wizji artystycznych często jedyną możliwością jest wysoki budżet.


Internet wywrócił chyba nieco politykę wykonawców dotyczącą wideoklipów do góry nogami? Poza stacjami stricte muzycznymi w zasadzie nigdzie indziej wideoklipów się nie puszcza.

Głównym powodem tego zjawiska jest fakt, że młodzi ludzie, którzy stanowią większość odbiorców teledysków chętniej oglądają wideoklipy w internecie niż w telewizji. W obecnych czasach telewizja przenika się z internetem coraz bardziej. Telewizja zdała sobie sprawę, że traci odbiorców co zaowocowało tworzeniem interaktywnych kanałów w internecie.


Dziękuję za poświęcony czas – podsumowanie należy do Ciebie.

Jeżeli masz zespół lub jesteś indywidualnym artystą i chciałbyś zrealizować teledysk prześlij nam swój premierowy numer. Jeżeli jesteś słuchaczem lubisz oglądać klipy i słuchać wyjątkowych nagrań artystów z wielu gatunków muzycznych wejdź na www.clipontheroad.com i przyłącz się do nas.

Pytania: Piotr Michalski

Dodaj komentarz