1. Bracelets Of Fingers (originally recorded by The Pretty Things) 4:12
2. Everybody’s Been Burned (The Byrds) 3:25
3. The Trap (Bonniwell’s Music Machine) 2:33
4. In The Past (Chocolate Watchband) 2:54
5. Today (Jefferson Airplane) 3:20
6. Can You Travel In The Dark Alone? (Gandalf) 4:02
7. I Had Too Much To Dream Last Night (Electric Prunes) 2:54
8. Street Song (The 13th Floor Elevators) 5:14
9. 66-5-4-3-2-1 (The Troggs) 3:22
10. Dark Is The Bark (Left Banke) 4:03
11. Magic Hollow (Beau Brummels) 3:15
12. Soon There’ll Be Thunder (Common People) 2:27
13. Velvet Sunsets (Music Emporium) 2:44
14. Lament Of The Astral Cowboy (Curt Boettcher) 2:14
15. I Can See The Light (Les Fleur De Lys) 3:14
16. Where Is Yesterday (United States Of America) 3:58
Rok wydania: 2012
Wydawca: Kscope
http://www.kscopemusic.com/ulver/childhoodsend/
Muzyczne horyzonty Ulvera ulegają ciągłym przemianom. Norwegowie, będąc
pierwotnie ikoną black metalu, na swych późniejszych płytach zajęli się
poszukiwaniem swojej ambientowej, industrialnej oraz awangardowej
tożsamości. Na tej najnowszej, dalej poszukują, tym razem w swych
poszukiwaniach zanurzyli się jednak w czasie przeszłym. Nowa płyta jest
bowiem zbiorem coverów. Jest jakby hołdem złożonym muzyce
psychodelicznej, która królowała w drugiej połowie lat 60-tych . Dużym
plusem wydawnictwa jest to, że artysta w swych poszukiwaniach nie
sięgnął po rzeczy oczywiste, po ikony gatunku, lecz po kompozycje wręcz
niszowe, znane chyba tylko największym, miłośnikom wczesnej psychodelii.
Kristoffer Rygg – lider Ulvera, niczym archeolog wykopał całą masę
(dokładnie 16-cie) intrygujących, wartych odrestaurowania, mniej
znanych, psychodelicznych eksponatów, reliktów muzycznej przeszłości.
Muzyczne wykopaliska, które wydobył, należały pierwotnie do takich grup
jak: Pretty Things, Curt Boettcher, Gandalf, Common People, Jefferson
Airplane, 13th Floor Elevators, Troggs, Electric Prunes, Les Fluer De
Lys, Bonniwell’s Music Machine, Byrds, Left Banke, Chocolate Watchband,
Music Emporium, Beaum Brummels i United States Of America.
Większość kompozycji utrzymana jest w wolnym tempie, sączą się leniwie
jakby we mgle, w psychodelicznych oparach. Nie są to kompozycje długie,
wręcz przeciwnie, stosunkowo krótkie, trwające zaledwie po kilka minut.
Płyta rozpoczyna się słowami „Love, love love”, kojarząc się od razu z
epoką „dzieci kwiatów”, nie jest to oczywiście kompozycja Beatlesów,
lecz utwór „Bracelets of Fingers”- Pretty Things, zespołu założonego w
1963 roku w hrabstwie Kent w Anglii, którego utwory były hymnami
brytyjskiego ruchu hipisowskiego. Fragment, który jakoś szczególnie mnie
urzekł, to króciutki, 3 minutowy, nastrojowy „Everybody’s Been Burned”
amerykańskiej formacji The Byrds, którą upodobało sobie z kolei
środowisko ruchu „Flower Power” za oceanem. Urzeka również „Dark Is The
Bark”(Left Banke), chociaż pierwotnie powstała w latach 60 tych, kojarzy
się z klimatem No Man. Gdyby nie „archeolodzy” z Ulvera, pewnie nigdy
bym tej kompozycji nie poznał. Utworem różniącym się nieco od
pozostałych, jest ostatni na płycie, „Where is Yesterday”(Unitet States
of America), posiada podniosły, sakralny klimat i jest najbardziej
mroczny.
Chociaż płyta jako całość jest dosyć monotonna, mimo wszystko słucha
się jej z dużą przyjemnością, jej specyficzna atmosfera oddziałuje na
człowieka niezwykle kojąco.
7,5/10
Marek Toma