SBB – 2024 – Ołowica

1. I (Motyw pociągu)
2. II (Klaster)
3. III (Motyw pociągu II)
4. IV (Ołowica)
5. V (Finał)
6. Akcenty: Minimoog
7. Akcenty: Fortepian preparowany
8. Akcenty: Davolisint
9. Akcenty: Perkusja
10. Akcenty: Gitara

Rok wydania: 2024
Wydawca: GAD Records


Ten materiał ukazał się już niegdyś w boksie zbierającym unikatowe  nagrania z przepastnych archwiwów SBB, teraz powraca jako osobna płyta – zremasterowana po raz pierwszy z oryginalnych taśm Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi.

     W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku twórcy dokumentów chętnie korzystali z talentów śląskiego tria. Do współpracy zaprosił ich również Bohdan Mościcki – autor krótkiego metrażu o szkodliwym wpływie ołowiu na organizm człowieka (a więc temat bliski Ślązakom w tamtym okresie).

     Ołów należy do metali ciężkich, nie zatem dziwnego że muzyki do filmu o tym pierwiastku do lekkich, łatwych i przyjemnych nie sposób zaliczyć. Ba, to zdecydowanie najtrudniejszy w odbiorze materiał w dyskografii SBB.

     Nie znajdziemy tutaj ani chwytliwych tematów, ani bogato zaaranżowanych suit, ani jazzujących gitarowych popisów, ani perkusji efektownie napędzającej kompozycje. Jest za to sporo muzycznej awangardy.

     Porównałbym ten zbiór do najbardziej eksperymentalnych fragmentów studyjnej części „Ummagumma” Pink Floyd (ta sama zabawa dźwiękami,  w dłuższym wymiarze czasowym po prostu męcząca), może też awangardowych dokonań zespołów z kręgu krautrocka. No i bywalcy „Warszawskiej Jesieni” będą wniebowzięci…

     Jako część większego wydawnictwa z archiwaliami – ciekawa rzecz, pokazująca inne oblicze wybitnego zespołu. Czy broni się jako osobna płyta? Można dyskutować…

     Rzecz dla najbardziej zagorzałych fanów śląskiego tria, którzy chcą mieć komplet ich dokonań w swoich zbiorach. Trudno wystawić ocenę, niech więc będzie…

6/10

Robert Dłucik

Dodaj komentarz