1. Kerry Polka-Celtia
2. Mistrz Łuku
3. Alcedo Truvera
4. Komnaty króla Aleksandra
5. W karczmie krasnoluda Zentara
6. Amaranda
7. Hypatia
Rok wydania: 2018
Wydawca: Music and More Records
Roderyk to muzyczny projekt Mariusza Rodziewicza. Jako monodramista i
bard, zaczął występować na festiwalach rekonstrukcji historycznych w
całej Polsce. Historia jego projektu zaczęła się w 2003 roku, w ruinach
międzyrzeckiego zamku. To tam powstawały pierwsze kompozycje, w otoczce
walk rycerskich, pękających kufli i zgrzycie toporów. W 2008 roku we
Wrocławiu powstał duet Roderyk, w składzie którego znaleźli się: Mariusz
Rodziewicz i Maciej Klim. W roku 2010, Roderyk stał się kwartetem i
zaczął pracować nad pierwszymi nagraniami studyjnymi. Nowe kompozycje
ujrzały światło dzienne na EP-ce „Alcedo Truvera”, z 2015 r. Trafiły
również na ten album. „Celtia Utwory Wybrane”, jest więc zbiorem
siedmiu nagrań, będących zwieńczeniem dziesięcioletniej twórczości,
przeróżnych zawirowań i doświadczeń zespołu.
Już sama okładka świetnie wprowadza nas w klimat tych kompozycji:
surowy, piękny celtycki krajobraz, a na drugiej stronie
charakterystyczne, irlandzkie klify. Delikatne dzwoneczki świetnie
wprowadzają w klimat „Kerry Polka-Celtia”, podszyta bogactwo celtyckich
barw, które kreują flety i dudy. „Mistrz Łuku”, ma natomiast bardziej
rycerski, średniowieczny klimat. Tutaj dominują flety i skrzypce.
„Alcedo Truvera”, to delikatna i przestrzenna ballada, z gitarami
akustycznymi i dźwiękiem fletu. Jako fan muzyki progresywnej, mam tutaj
lekkie skojarzenie klimatem camelowego „Harbour Of Tears”. „Komnaty
króla Aleksandra” znowu, pełne są wzniosłego, rycerskiego, bard-owego
klimatu. Odgłos burzy rozpoczynający kompozycję „W karczmie krasnoluda
Zentara”, sugeruje aby schronić się w ciasnych murach starej karczmy i w
rytmie skocznej muzyki, uraczyć się łykiem pitnego miodu, bądź
beczkowego piwa. „Amaranda”, to jedyna kompozycja z wokalnymi motywami.
Jej ozdobą, są bez wątpienia piękne partie skrzypiec. Płytę wieńczy
„Hypatia”, naszpikowana dźwiękiem przeróżnych akustycznych instrumentów.
Myślę, że utwór sprawdziłby się jako ścieżka dźwiękowa do filmu o
Wiedźminie, nie mniej niż ta, napisana przez Grzegorza Ciechowskiego do
serialu, w reżyserii Marka Brodzkiego, z tytułową rolą Michała
Żebrowskiego.
Kto lubi folk podszyty celtycka aurą, z bogactwem akustycznych brzmień,
dźwiękiem przeróżnych instrumentów perkusyjnych i dętych, w słuchaniu
tej płyty znajdzie nie mniej przyjemności, niż w obcowaniu z pięknem
celtyckiej przyrody.
Marek Toma