MANNING – 2011 – Margaret’s Children

Manning - Margaret's Children

1. Fleming Barras (1645-????) (The Year Of Wonders)
2. Jorgen Barras (1834-1900) (Revelation Road)
3. Amy Quartermaine (1862-1916) (A Perfect Childhood)
4. Harriet Horden (1912-1955) (A Night At The Savoy, 1933)
5. James Fairfax (1922-1945) (An Average Man)
6. Amelia Fairfax (1926-2010) (Black Silk Sheets Of Cairo)
7. David Logan (1967-2022) (The Southern Waves)

Rok wydania: 2011
Wydawca: Festival Music
http://www.guymanning.com


Pogratulować Manningowi regularności i płodności artystycznej. Ten znany ze współpracy z grupą The Tangent oraz Paraller Or 90 Degress artysta, od 1999 roku kontynuuje również swoją karierę solową (może nie tyle solową lecz bardziej zespołową pod szyldem Manning) i praktycznie co roku wydaje nową płytę. Ma już ich na swoim koncie dwanaście.

Ta najnowsza – „Margaret’s Children”, w kwestii literackiej, jest muzyczną kontynuacją „Anser’s Tree” z 2006r. (co sugeruje nawet okładka). Na tamtym albumie podmiot liryczny, w postaci Dr Jonathana Ansera (ur. w 2089r) opowiadał historię swej rodziny. Kolejne kompozycje były poświęcone następnym pokoleniom: Margaret Montgomery (1581-???), Jack Roberts (1699-1749), William Barras (1803-1835), Diana Horden (1900-1922) oraz Joshua Logan (1990-2048). Najnowszy album, to historia potomków Margaret Montgomery (bohaterki pierwszej kompozycji tamtego albumu), dalsze utwory to kolejne konary jej drzewa genealogicznego: Fleming Barras (1645 – ????), Jörgen Barras (1834 – 1900), Amy Quartermaine (1862 – 1916), Harriet Horden (1912 – 1955), James Fairfax (1922 – 1945), Amelia Fairfax (1926 – 2010), David Logan (1967 – 2022). Na rozkładówce książeczki tej płyty ukazane jest niezwykle okazałe i bardzo dokładne drzewo genealogiczne rodu powstałego dzięki parze Margaret Fleming i James Montgomery.

W kwestii muzycznej album jest bardzo zróżnicowany, mamy tutaj całą paletę zlepionych ze sobą stylów muzycznych. W art rockowej wizji Manninga jest bowiem miejsce zarówno na folk, elementów country, bluesa, a także jazz rocka, z dużą dawką symfonicznych brzmień. Możemy tutaj więc znaleźć zarówno świetne partie klawiszowe i gitarowe ale ważną rolę odgrywają również takie instrumenty jak: mandolina, skrzypce, wiolonczela, jak również saksofon, klarnet, flet i różnego rodzaju instrumenty perkusyjne. Manningowi towarzyszą tym razem: Chris Catling, Kev Currie, Steve Dundon, Kris Hudson-Lee, Julie King i Tim Leadbeater oraz wielu zaproszonych gości (m.in. Leon Camfield z Tinyfish czy Phideaux). Muzyczny świat w jakim obraca się Manning powinien w szczególności przypaść do gusty zarówno zwolennikom The Tangent ale także szwedzkiego art rocka spod znaku The Flower Kings czy Kaipy jak i miłośnikom Jethro Tull, czy Kansas.

Płyta „Margaret’s Children”, szczerze powiedziawszy w całości mnie nie powaliła, przeszkadzają mi tutaj wyraźne wycieczki w stronę country („JORGEN BARRAS (1834 – 1900) [Revelation Road]”), ale posiada naprawdę momenty fascynującego art rocka od którego wręcz trudno się uwolnić, i chociażby dla takich fragmentów jak: „FLEMING BARRAS (1645 – ????) [The Year Of Wonders]”, „AMY QUARTERMAINE (1862 – 1916) [A Perfect Childhood]” czy zamykającego płytę, przepięknego „DAVID LOGAN (1967 – 2022) [The Southern Waves]” warto ją poznać. Jest to bez wątpienia kawał solidnego pod względem muzycznym grania.


7,5/10

Marek Toma

Dodaj komentarz