1. Fleming Barras (1645-????) (The Year Of Wonders)
2. Jorgen Barras (1834-1900) (Revelation Road)
3. Amy Quartermaine (1862-1916) (A Perfect Childhood)
4. Harriet Horden (1912-1955) (A Night At The Savoy, 1933)
5. James Fairfax (1922-1945) (An Average Man)
6. Amelia Fairfax (1926-2010) (Black Silk Sheets Of Cairo)
7. David Logan (1967-2022) (The Southern Waves)
Rok wydania: 2011
Wydawca: Festival Music
http://www.guymanning.com
Pogratulować Manningowi regularności i płodności artystycznej. Ten znany
ze współpracy z grupą The Tangent oraz Paraller Or 90 Degress artysta,
od 1999 roku kontynuuje również swoją karierę solową (może nie tyle
solową lecz bardziej zespołową pod szyldem Manning) i praktycznie co
roku wydaje nową płytę. Ma już ich na swoim koncie dwanaście.
Ta najnowsza – „Margaret’s Children”, w kwestii literackiej, jest
muzyczną kontynuacją „Anser’s Tree” z 2006r. (co sugeruje nawet
okładka). Na tamtym albumie podmiot liryczny, w postaci Dr Jonathana
Ansera (ur. w 2089r) opowiadał historię swej rodziny. Kolejne kompozycje
były poświęcone następnym pokoleniom: Margaret Montgomery (1581-???),
Jack Roberts (1699-1749), William Barras (1803-1835), Diana Horden
(1900-1922) oraz Joshua Logan (1990-2048). Najnowszy album, to historia
potomków Margaret Montgomery (bohaterki pierwszej kompozycji tamtego
albumu), dalsze utwory to kolejne konary jej drzewa genealogicznego:
Fleming Barras (1645 – ????), Jörgen Barras (1834 – 1900), Amy
Quartermaine (1862 – 1916), Harriet Horden (1912 – 1955), James Fairfax
(1922 – 1945), Amelia Fairfax (1926 – 2010), David Logan (1967 – 2022).
Na rozkładówce książeczki tej płyty ukazane jest niezwykle okazałe i
bardzo dokładne drzewo genealogiczne rodu powstałego dzięki parze
Margaret Fleming i James Montgomery.
W kwestii muzycznej album jest bardzo zróżnicowany, mamy tutaj całą
paletę zlepionych ze sobą stylów muzycznych. W art rockowej wizji
Manninga jest bowiem miejsce zarówno na folk, elementów country, bluesa,
a także jazz rocka, z dużą dawką symfonicznych brzmień. Możemy tutaj
więc znaleźć zarówno świetne partie klawiszowe i gitarowe ale ważną rolę
odgrywają również takie instrumenty jak: mandolina, skrzypce,
wiolonczela, jak również saksofon, klarnet, flet i różnego rodzaju
instrumenty perkusyjne. Manningowi towarzyszą tym razem: Chris Catling,
Kev Currie, Steve Dundon, Kris Hudson-Lee, Julie King i Tim Leadbeater
oraz wielu zaproszonych gości (m.in. Leon Camfield z Tinyfish czy
Phideaux). Muzyczny świat w jakim obraca się Manning powinien w
szczególności przypaść do gusty zarówno zwolennikom The Tangent ale
także szwedzkiego art rocka spod znaku The Flower Kings czy Kaipy jak i
miłośnikom Jethro Tull, czy Kansas.
Płyta „Margaret’s Children”, szczerze powiedziawszy w całości mnie nie
powaliła, przeszkadzają mi tutaj wyraźne wycieczki w stronę country
(„JORGEN BARRAS (1834 – 1900) [Revelation Road]”), ale posiada naprawdę
momenty fascynującego art rocka od którego wręcz trudno się uwolnić, i
chociażby dla takich fragmentów jak: „FLEMING BARRAS (1645 – ????) [The
Year Of Wonders]”, „AMY QUARTERMAINE (1862 – 1916) [A Perfect
Childhood]” czy zamykającego płytę, przepięknego „DAVID LOGAN (1967 –
2022) [The Southern Waves]” warto ją poznać. Jest to bez wątpienia kawał
solidnego pod względem muzycznym grania.
7,5/10
Marek Toma