1. Blues March – 3:32
2. E tu, Bruto, contra me? – 3:51
3. Blue Heaven – 5:18
4. Sombrero – 2:56
5. Na zawsze – 3:38
6. Glisso Bluesso – 3:56
7. 5th Avenue Blues – 5:53
8. Jungle Blues – 5:42
9. Slowly, baby slowly – 4:55
10. Silesian Love – 2:21
Rok wydania: 2017
Wydawca: –
http://www.kapolka.pl/
Miłośnikom muzyki bluesowej, postać Grzegorza Kapołki nie powinna być
anonimowa. Ten wielokrotnie nagradzany prestiżowymi nagrodami muzyk,
gitarzysta i kompozytor, powinien być znany nie tylko w szczelnym,
bluesowym środowisku.
Pochodzi z Imielina na Górnym Śląsku. Jego muzyczne C.V, jest bardzo
bogate. Ukończył Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w
Katowicach. Od 1985 roku, ściśle współpracuje z Ireneuszem Dudkiem. W
latach 1986-1991 grał w legendarnej formacji Young Power. Od roku 1999
do 2015 występował z zespołem Golec uOrkiestra. To tylko kilka epizodów
wyjętych, z jego muzycznej działalności. Współpracował z wieloma
znanymi artystami, m.in.: z Tomaszem Stańko, Grażyną Łobaszewską,
Krystyną Prońko, Ewą Urygą, Krzysztofem Ścierańskim, Antymosem
Apostolisem, Jerzym Piotrowskim, Leszkiem Winderem…Lista nazwisk mogła
być tutaj bardzo obszerna. Ma na swoim koncie 6 autorskich albumów:
„I’m Believing” (1996), „Blue Blues” (1999), „Blue Blues II” (2001),
„Blue Blues III” (2008), „Blues4You” (2013), „5th Avenue Blues” (2017), a
także ponad 50 płyt będących wynikiem współpracy z innymi muzykami.
Lista nagród również imponująca: Gitarzysta Roku 2014″, według
czytelników magazynu Twój Blues. W rankingu „Gitarowy Top” (2002),
został uznany za najlepszego gitarzystę bluesowego w Polsce.
W skład zespołu Grzegorz Kapołka Trio wchodzą świetni muzycy – basista Dariusz Ziółek i perkusista Ireneusz Głyk.
Dziesięć kompozycji zawartych na „5th Avenue”, mimo może zostały
nagrane w studiu, odbiera się tak, jakbyśmy brali udział, na żywo, w
bardzo energetycznym jam session. Zaczyna sie bardzo witalnym (w duchu
starego dobrego Dire Straits) „Blues March”. Drugi na płycie „E tu,
Bruto contra me?”, ma właśnie bardzo jamowy charakter, z świetnymi
gitarowo-basowymi dialogami. „Blue Heaven”, czaruje natomiast fajnym
klimatem, z pewną szczyptą bossa novy i jazzu. Kolejny utwór jest nieco
zakręcony, zresztą jak sam jej tytuł – „Sombrero”. Kompozycją która
idealnie nadaje sie do promocji, np. w radiowym eterze jest „Na zawsze” –
jedyny fragment z wokalem. Gościnnie udziela się tutaj Maciej Lipina –
frontman formacji Ścigani, znany również z roli Ryśka Riedla, w
wystawianym w Teatrze im. Wyspiańskiego w Katowicach spektaklu „Skazany
na bluesa”. „Glisso Bluesso”, to powrót do bluesowej, instrumentalnej
jazdy bez trzymanki. Przewijający sie tutaj motyw muzyczny, kojarzy mi
sie nieco z „Pepe wróć” Perfectu. Tytułowa kompozycja – „5thAvenue
Blues” to prawdziwe magnum opus tego wydawnictwa. Czytając książeczkę z
wprowadzeniem, możemy się poczuć, jakbyśmy wsiedli do samolotu
zabierającego nas za ocean. Słuchając samej muzyki, możemy wyobrazić
sobie, że spacerujemy jedną z najsłynniejszych i najbardziej
rozpoznawalnych ulic świata, główną ulicą centrum nowojorskiego
Manhattanu – 5thAvenue. Następujący potem „Jungle Blues”, to jeden z
mocniejszych, energiczniejszych fragmentów płyty. Gościnnie zagrał tutaj
na harmonijce ustnej Irek Dudek. „Slowly, baby, slowly” – i znów cóż
za trafny tytuł, słuchając tego fragmentu czujemy sie jakbyśmy skradali
się gdzieś w półmroku po omacku szukając jakiegoś przyjemnego punktu
zaczepienia. Na zakończenie usłyszeć możemy fragment akustyczny będący
prawdziwym dźwiękowym manifestem, sławiącym korzenie artysty –
„Silesian Love” – „..możesz robić różne rzeczy, kombinować na prawo i lewo, ale nie uciekniesz od samego siebie”. Ta krótka miniatura, jest prawdziwym dźwiękowym odzwierciedleniem jego słów.
Urzeka również wizualna strona tego wydawnictwa. Okładka powstała na
podstawie zdjęć wykonanych przez Maję Szwed. Następnie fotografie
zostały specjalnie przetworzone przez Annę Bierońską – absolwentkę
Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Obraz powstał techniką airbrush i
graffiti. Na uwagę zasługuje również to co znajduje sie w środku
książeczki. Autorem tekstu, będącym wprowadzeniem do muzyki, z licznymi
cytatami wypowiedzi Grzegorza Kapołki, jest nasz redakcyjny kolega
Robert Dłucik. I tak naprawdę jego przedmowa, mogłaby posłużyć jako
samodzielna recenzja zawartej na płycie muzyki.
Poprzednie albumy tria, zostały docenione przez środowisko muzyczne.
Płyta „Blue Blues II” zajęła 1 miejsce w kategorii „Najlepsza płyta
gitarowa „Blues”. „Blue Blues” została uznana przez prestiżowe
czasopismo „Muzyk” za „najlepszą polską płytę bluesową jaka kiedykolwiek
się ukazała”, a „Blue Blues III”, otrzymała nominację do nagrody
„Fryderyk” w kategorii „Najlepszy album roku – Blues”. Jak zatem będzie z
tą najnowszą płytą artysty, wydaną w maju tego roku nakładem Metal Mind
Productions „5th Avenue Blues”? Nie ma cudów, musi być dobrze. W
kompozycji „Na zawsze” padają wszak słowa:
„Nie czekaj na cud, on zdarza się,
Zawsze kiedy ktoś, słuchać chce…”
8/10
Marek Toma