G
1. The Feeling Begins (4:00)
2. Gethsemane (1:23)
3. Of These, Hope (4:05)
4. Lazarus Raised (0:36)
5. Of These, Hope (Reprise) (1:06)
6. In Doubt (2:07)
7. A Different Drum (6:05)
8. Zaar (4:44)
9. Troubled (2:46)
10. Open (3:18)
11. Before Night Falls (2:16)
12. With This Love (3:36)
13. Sandstorm (2:55)
14. Stigmata (2:24)
15. Passion (7:36)
16. With This Love [Choir] (3:19)
17. Wall of Breath (2:25)
18. The Promise of Shadows (2:12)
19. Disturbed (3:07)
20. It Is Accomplished (3:30)
21. Bread and Wine (2:23)
Rok wydania: 1989
Wydawca: Geffen
http://petergabriel.com/
Pomiędzy „So” i „Us” wpisana została „Pasja”. Pasja, która pewnie by nie
powstała gdy by nie kontrowersyjny i (jak to często bywa z
kontrowersyjnymi obrazami) fascynujący film Martina Scorsese „Ostatnie
Kuszenie Chrystusa” według powieści Nikosa Kazantzakisa.
Peter Gabriel – doskonały wokalista jako twórca instrumentalnej muzyki
filmowej czy to nie dziwne? Znawcy jego muzycznej kariery z pewnością
zdziwieni nie byli. Z muzyką filmową artysta miał przecież już do
czynienia, był przecież autorem ścieżki dźwiękowej do powstałego według
poświeci Williama Whartona obrazu filmowego „Birdy” (w reżyserii Alana
Parkera). O ile tamten obraz filmowy był z pewnością nieprzeciętny, tak
tutaj artysta podjął się zadania wyjątkowego. Tak wyjątkowy film
potrzebował wyjątkowej oprawy muzycznej. Nie pierwszy więc już raz do
trudnych misji boska opatrzność wyznaczyła Gabriela. Gabriel spisał się
archanielsko, z ogromnym wyczuciem przyoblekł sylwetkę Chrystusa w
muzyczne szaty, by poprzez muzykę uwypuklić nie tyle boski co ludzki
aspekt jego osoby. W kwestii muzycznej stylistyki filmowa ścieżka
dźwiękowa nie odbiega aż tak bardzo od wspomnianego „Ptaśka”. Więcej tu
oczywiście orientalizmów i elementów etnicznych co zrozumiałe biorąc pod
uwagę tematykę filmu. Muzyka etniczna fascynowały Gabriela już
wcześniej, dzięki ścieżce dźwiękowej do filmu Scorsese dał więc upust
swoim fascynacjom. Ogromne znaczenie na dzieło Gabriela miał oczywiście
udział szerokiego grona muzyków pochodzących z tak egzotycznych krajów
jak: Pakistan, Turcja, Indie, Wybrzeże Kości Słoniowej, Bahrajn, Egipt,
Nowa Gwinea, Maroko, Senegal czy Ghana…
Istotna sprawą jest jak muzyka Gabriela powstała na rzecz obrazu
filmowego funkcjonuje bez tegoż obrazu? By to sprawdzić wystarczy
włączyć płytę, zamknąć oczy i wsłuchać się w potok własnych myśli
krążących od Annasza do Kajfasza, by dzięki nim wskrzesić swoich
własnych Łazarzy, uchronić przed kamienowaniem własne Magdaleny, by
wreszcie uginając się pod ciężarem własnego krzyża dostrzec swoją własną
Golgotę…
Swoją „Pasją” Peter Gabriel udowodnił, że jest nie tylko doskonałym
muzykiem, sprawnie poruszającym się nie tylko w obszarach rocka i popu
ale również w muzyce instrumentalnej Udowodnił jednym słowem, że jest
nie tylko muzykiem, co po prostu Artystą…
9/10
Marek Toma