CD 1:
1. Journey’s End (Bonus Track)
2. So the Music Stops (Live in Poland)
3. Sacrifice (Live in Poland)
4. Covenant of Faith (Live in Poland)
5. Embrace (Live in England)
6. Shadows of Fate (Live in England)
7. The Bonding (Live in England)
8. Mea Culpa (Live in Chile)
9. Horizons in your Eyes (Live in Chile)
10. Judgement (Live in Chile)
11. Eleventh Hour (Live in Chile)
12. Murder (Live in Bolivia)
13. Resting Place (Live in Bolivia)
14. Invisible (Live in Germany)
15. Closer (Live in Germany)
CD 2:
1. Shadows (Live in Belgium)
2. State of Grace (Live in Belgium)
3. Glimmer of Light (Live in Belgium)
4. The Veil (Live in Argentina)
5. (I Can See Your) House from Here (Live in Argentina)
6. Salamander (Live in Argentina)
7. Confrontation (Live in Argentina)
8. The Storm (Demo)
9. Vigil (Demo)
10. The Hermit (Demo)
11. In Aeternum (Bonus Track)
12. Grunwald (Bonus Track)
13. Father (Bonus Track)
14. Midnight Radio Interview (with Darren Redick)
Rok wydania: 2008
Wydawca: Metal
„Journey’s End – an acoustic anthology”, to swego rodzaju zakończenie,
to podsumowanie wszystkiego, co miało związek z (wydaje się) dziełem
życia Clive’a Nolana, czyli rock operą „She”. Wydawnictwo przykuwa uwagę
już od momentu pierwszego kontaktu. „Journey’s End – an acoustic
anthology” jest przepięknie wydanym digipackiem, a bogata w fotografie
książeczka zawiera zamiast tekstów utworów krótkie opisy, które
wprowadzają słuchacza w klimat utworu i wydarzenia mające związek z daną
kompozycją
Jak zapewne cześć z Was doskonale wie, Clive Nolan i Agnieszka Świta
przed wydaniem She odbyli tourne, w ramach którego prezentowali materiał
z albumu oraz kompozycje innych grup czy projektów, w których
uczestniczy/ł Clive. Większość tego dwupłytowego wydawnictwa zajmuje
akustyczny set, i tak mamy możliwość poznania utworów, które Clive i
Agnieszka zaprezentowali w Polsce (katowicki klub Cogitatur) czy na
przykład w Anglii, Chile, Boliwii, Niemczech, Belgii czy Argentynie.
Poza materiałem Caamora mamy przyjemność obcować z kompozycjami Arena
czy duetu Nolan/Wakeman. Całość sprawia bardzo dobre wrażenie a jeżeli
miałbym wskazać na którąś z części tego wydawnictwa to bez zawahania
wybrałbym utwory 4-7 z krążka nr, dwa, czyli zapis koncertów w
Argentynie. Spontaniczność publiki, do tego bardzo ciekawie zaśpiewane
przez niejaką Celinę Berro Madero – „(I Can See Your) House from Here”
czy „Salamander”, w którym głosu udzielił niejaki Sebastian Medina
sprawiają niesamowite wrażenia, a duet Agnieszki i Celiny w
„Confrontation” sprawia, że ciarki pojawiają się na plecach. Całość
uzupełniają trzy wersje demo utworów, które znalazły się na She oraz
cztery utwory bonusowe. Są to otwierające wydawnictwo „Journey’s End”
oraz niezwykle intrygujące, kojarzące się nieco z muzyką sakralną „In
Aeteternum”, zaśpiewane przez Clive’a „Father” oraz „Grunwald”. Ten
ostatni utwór to wyraźny ukłon w stronę polskich fanów gdyż jest to
pieśń zaśpiewana w naszym ojczystym języku. Specyficzny rycerski klimat i
nieco staropolskich zwrotów sprawiają, ze, kto jak kto, ale polscy fani
twórczości Clive’a Nolana mogą poczuć się docenieni. Ciekawa melodia i
delikatny śpiew Agnieszki nadają tej kompozycji niezwykłego uroku i
słucha się tego wyśmienicie.
„Journey’s End – an acoustic anthology” zamyka pewien etap w twórczości
Nolana. Ten niezwykle utalentowany muzyk po raz kolejny pokazuje światu,
ze jest postacią nietuzinkową, a wraz z naszą rodaczką Agnieszką Świta
udało mu się stworzyć twór niezwykle intrygujący i absorbujący. Caamora,
miejmy nadzieję, nie jest projektem jednorazowym i jeszcze nieraz
będziemy mięli przyjemność słuchania utworów autorstwa tego ciekawego
duetu. Zapewne nie nastąpi to w najbliższym czasie, ale kontynuacja musi
mieć miejsce i nie wiem jak wy, ale ja gdy na coś długo czekam, to tym
bardziej się cieszę gdy w końcu mam okazję to otrzymać, więc jestem
pełen nadziei i oczekiwań…
8,5/10
Piotr Michalski