BUSH, KATE – 1982 – The Dreaming

Bush, Kate - 1982 - The Dreaming

1. Sat In your Lap
2. There Goes A Tenner
3. Pull Out The Pin
4. Suspended In Gaffa
5. Leave It Open
6. The Dreaming
7. Night Of The Swallow
8. All The Love
9. Houdini
10. Get Out Of My House

Rok wydania: 1982
Wydawca: EMI


Nikogo nie powinno dziwić, że w kwiecie kariery nagrywa się taką płytę jak „The Dreaming”, skoro w wieku trzynastu lat komponuje się takie utwory jak „The Man With The Child In His Eyes” i „The Saxophone Song”. Trzy lata później od ich powstania w zarejestrowaniu piosenek dla EMI, pomógł Kate zaprzyjaźniony gitarzysta David Gilmour (Pink Floyd). Nad wyraz odpowiedzialni menadżerowie wytwórni poczekali jednak z podpisaniem kontraktu aż młoda piosenkarka skończy lat dziewiętnaście. Wtedy też rozpoczęła pracę nad swym pierwszym albumem „The Kick Inside”(1978). I od razu wielki sukces. Piosenka wybrana do promocji „Wuthering Heights” przez cztery tygodnie okupowała szczyt listy przebojów. Nie dziwi nic. Wydany w roku 1982 album „The Dreaming” jest czwartym w dorobku artystki i jest to pozycja bardzo wyjątkowa w jej dyskografii. Nie bez znaczenia chyba, na ostateczny wynik muzycznych kombinacji pozostaje fakt, że Kate dwa lata wcześniej uczestniczyła w nagraniach trzeciego, solowego albumu Petera Gabriela (Melt , 1980). Najkrócej można by określić zawartość płyty „The Dreaming” jako muzyczny teatr ekspresji. Artystka postanowiła mocno poeksperymentować dźwiękiem, instrumentarium i głosem. Każdy utwór wokalnie zaaranżowany jest w taki sposób jakby był rozpisany na role, w których te główne, jak i drugoplanowe odgrywa, a właściwie odśpiewuje sama autorka. Czasem wspomagana męskim chórkiem. Wykorzystując różne sposoby operowania głosem, od szeptu, poprzez recytację, śpiew do krzyku, dodaje tym piosenkom wspomnianej właśnie teatralności. Wybór muzycznych ilustracji do wyśpiewywanych słów dopełnia całość, czyniąc ją, śmiało można powiedzieć doskonałą. Kompozycje w większości oparte na mocnych perkusyjnych rytmach, nadają im etniczny charakter , nawiązujący do różnych kultur. Najbardziej bezpośrednio słychać to w tytułowym The Dreaming”, który tematycznie dotyczy aborygenów, a transowy rytm jakby wyjęty jest z jakiegoś szamańskiego rytuału, lub w jednym z najlepszych na płycie „There Goes A Tenner” gdzie bardzo wyraźnie słychać wpływy bałkańskie. Dodać do tego można jeszcze bliskowschodnie klimaty „Pull Out The Pin”. Ale już otwierający „Sat In Your Lap”, rozpoczynający się od mocnych uderzeń w bębny zaprasza słuchacza od początku do plemiennego tańca. Kolejny majstersztyk na płycie to piosenka „Night Of The Swallow” , momentami liryczna, momentami ekspresyjna opowieść, której towarzyszą dźwięki irlandzkiego folku, a wyśpiewana jest w sposób, który wywołuje gęsią skórkę. To nie koniec bowiem na wyróżnienie zasługuje też „All My Love” oraz „Houdini”, tutaj Kate Bush również dokonuje rzeczy niesamowitych nie tylko wokalnie, ale przede wszystkim w artystycznej interpretacji tych utworów.

Łyżką dziegciu w tej beczce miodu pozostaje fakt, że płyta jest komercyjną klapą wokalistki. Do tej pory „The Dreaming” sprzedała się najsłabiej ze wszystkich albumów Kate Bush. Nie jest to muzyka która może być tłem do popołudniowej prasówki, ani kuchennych obowiązków. Wymaga od słuchacza koncentracji i sporej uwagi. Gdy jednak poświęci się jej należny czas, to artystyczna uczta gwarantowana.

10/10

Witold Żogała

Dodaj komentarz