1. Sat In your Lap
2. There Goes A Tenner
3. Pull Out The Pin
4. Suspended In Gaffa
5. Leave It Open
6. The Dreaming
7. Night Of The Swallow
8. All The Love
9. Houdini
10. Get Out Of My House
Rok wydania: 1982
Wydawca: EMI
Nikogo nie powinno dziwić, że w kwiecie kariery nagrywa się taką płytę
jak „The Dreaming”, skoro w wieku trzynastu lat komponuje się takie
utwory jak „The Man With The Child In His Eyes” i „The Saxophone Song”.
Trzy lata później od ich powstania w zarejestrowaniu piosenek dla
EMI, pomógł Kate zaprzyjaźniony gitarzysta David Gilmour (Pink Floyd).
Nad wyraz odpowiedzialni menadżerowie wytwórni poczekali jednak z
podpisaniem kontraktu aż młoda piosenkarka skończy lat dziewiętnaście.
Wtedy też rozpoczęła pracę nad swym pierwszym albumem „The Kick
Inside”(1978). I od razu wielki sukces. Piosenka wybrana do promocji
„Wuthering Heights” przez cztery tygodnie okupowała szczyt listy
przebojów. Nie dziwi nic. Wydany w roku 1982 album „The Dreaming” jest
czwartym w dorobku artystki i jest to pozycja bardzo wyjątkowa w jej
dyskografii. Nie bez znaczenia chyba, na ostateczny wynik muzycznych
kombinacji pozostaje fakt, że Kate dwa lata wcześniej uczestniczyła w
nagraniach trzeciego, solowego albumu Petera Gabriela (Melt , 1980).
Najkrócej można by określić zawartość płyty „The Dreaming” jako muzyczny
teatr ekspresji. Artystka postanowiła mocno poeksperymentować
dźwiękiem, instrumentarium i głosem. Każdy utwór wokalnie zaaranżowany
jest w taki sposób jakby był rozpisany na role, w których te główne,
jak i drugoplanowe odgrywa, a właściwie odśpiewuje sama autorka. Czasem
wspomagana męskim chórkiem. Wykorzystując różne sposoby operowania
głosem, od szeptu, poprzez recytację, śpiew do krzyku, dodaje tym
piosenkom wspomnianej właśnie teatralności. Wybór muzycznych ilustracji
do wyśpiewywanych słów dopełnia całość, czyniąc ją, śmiało można
powiedzieć doskonałą. Kompozycje w większości oparte na mocnych
perkusyjnych rytmach, nadają im etniczny charakter , nawiązujący do
różnych kultur. Najbardziej bezpośrednio słychać to w tytułowym The
Dreaming”, który tematycznie dotyczy aborygenów, a transowy rytm jakby
wyjęty jest z jakiegoś szamańskiego rytuału, lub w jednym z najlepszych
na płycie „There Goes A Tenner” gdzie bardzo wyraźnie słychać wpływy
bałkańskie. Dodać do tego można jeszcze bliskowschodnie klimaty „Pull
Out The Pin”. Ale już otwierający „Sat In Your Lap”, rozpoczynający się
od mocnych uderzeń w bębny zaprasza słuchacza od początku do
plemiennego tańca. Kolejny majstersztyk na płycie to piosenka „Night Of
The Swallow” , momentami liryczna, momentami ekspresyjna opowieść,
której towarzyszą dźwięki irlandzkiego folku, a wyśpiewana jest w
sposób, który wywołuje gęsią skórkę. To nie koniec bowiem na
wyróżnienie zasługuje też „All My Love” oraz „Houdini”, tutaj Kate Bush
również dokonuje rzeczy niesamowitych nie tylko wokalnie, ale przede
wszystkim w artystycznej interpretacji tych utworów.
Łyżką dziegciu w tej beczce miodu pozostaje fakt, że płyta jest
komercyjną klapą wokalistki. Do tej pory „The Dreaming” sprzedała się
najsłabiej ze wszystkich albumów Kate Bush. Nie jest to muzyka która
może być tłem do popołudniowej prasówki, ani kuchennych obowiązków.
Wymaga od słuchacza koncentracji i sporej uwagi. Gdy jednak poświęci się
jej należny czas, to artystyczna uczta gwarantowana.
10/10
Witold Żogała