1. Intro
2. Ich Bin Wieder Da!
3. For Hanna
4. Miners
5. Touch Of Red Widow
6. Kids
7. Last Lullaby
8. Simon’s Ohel
9. Christmas Tree
Rok wydania: 2020
Wydawca: –
https://www.facebook.com/BesidesBand/
Jedna z czołowych, rodzimych, post rockowych formacji – BESIDES, po
pięciu latach przerwy, wydała swój album numer trzy. Cel postawili sobie
bardzo ambitny, bo to album koncepcyjny, a jego tematyka wcale nie
łatwa i przyjemna. Dotyczy holokaustu, losu więźniów obozu w Auschwitz.
Ostatnio temat ten często jest eksplorowany przez media i globalnych
polityków. Prawda jest niejednokrotnie zakrzywiana i wykorzystywana do
politycznych gier, a słowa często ranią i krzywdzą. Tutaj nie ma słów,
jest tylko muzyka. Muzyka, której klimat świetnie odzwierciedla tragizm
historii. Muzyka która robi wrażenie. Tak jak ogromne wrażenie robi
wizyta w Auschwitz-Birkenau. Jest jednak pewna różnica, kto był choć raz
w obozowym muzeum, nie chce już tam wracać (osobiście byłem tylko raz).
Odwrotnie jest w obcowaniu z płytą „Bystanders”, płytą przemyślaną,
wyważoną, ascetyczną, ale ujmującą swoim klimatem.
Łącznie z „Intrem”, jest tutaj scalonych ze sobą dziewięć muzycznych tematów. „Intro”, pełni rolę wizytówki: „mieszkamy w miejscu, w którym wydarzyła się APOKALIPSA XX wieku” .
Kolejne 8 utworów, to ubrane w muzykę, osiem epizodów, osiem ludzkich
historii. „Ich BinWieder Da” – spokojny ale podniosły, brzmienie
smyczków, w tle niemieckie komunikaty, potem atmosfera gęstniej, by
znowu zastygnąć w melancholii – utwór naprawdę robi duże wrażenie. „For
Hanna” – to muzyczny portret dziewczyny, która zginała 8 lutego 1945
roku, w wieku 24 lat. Z muzyki wywnioskować można, że zanim doświadczyła
tortur i ogromnego cierpienia, musiała być bardzo piękną, młodą
dziewczyną. Wyjątkowo piękna jest również, nader przestrzenna
kompozycja „Kids”. Owa przestrzeń niestety, została zabrana, ciężko
pracującym w obozie dzieciom. Bardzo przejmująca jest również „Lust
Lullabay”, z przepięknymi partiami instrumentów smyczkowych. O kobiecie
która pomagała więźniom. Została za to ukarana. Zmarła pod numerem
65492. Smyczków nie brakuje również w kompozycji „Simon’s Ohel”, utworze
o Szymonie, ostatnim Żydzie z Oświęcimia. Ogromy kontrast – piękno
świąt, w zderzeniu z tragiczną obozową rzeczywistością, świetnie oddaje
muzyka , w ostatnim fragmencie płyty „ Christmas Tree”. „Pod oświetloną choinką, w obozie leży prezent – kilka zwłok więźniów” . I jakże dobitny muzyczny cytat, w postaci fragmentu niemieckiej pieśni bożonarodzeniowej „O tannenbaum”.
Bogaty wachlarz partii smyczkowych (kwartet smyczkowy: Daria Pacuda,
Zuzanna Lipka, Weronika Pisarek, Julia Rzazonka), które bez wątpienia
ubogaciły cały album, związane jest po części z tym, że instrumenty te
kojarzą się z muzyką klezmerską. Ozdobą płyty są również motywy
fortepianowe Bartosza Stałyńskiego.
Muzyka z nowej płyty BESIDES powinna zachwycić nie tylko zagorzałych
zwolenników post rockowych dźwięków. Komu bliski jest instrumentalny,
dość ezoteryczny klimat twórczości szczecińskiej formacji „Lebowski”, w
obcowaniu z muzyką z płyty „Bystanders”, zaczerpnie duża dozę
przyjemności. Słowo „przyjemność”, jest tutaj jednak nie na miejscu.
Powinienem raczej napisać – dostarcza wyjątkowo mocnych wrażeń!
Szczery, przejmujący, poruszający hołd, którzy złożyli muzycy,
mieszkańcy tamtych okolic, nazistowskim ofiarom. Hołd i w pewnym sensie
apel, aby nie pozostawać „Bystanders” – tymi którzy beznamiętnie stoją
obok, w odniesieniu do takich wydarzeń.
„…Pochodzimy stąd
Jesteśmy tutaj
Żyjemy w cieniu historii…”
9/10
Marek Toma