/АРИЯ – Гость из царства теней /
1. Гонка за славой 05:59
2. Убить дракона 06:32
3. Герой асфальта 05:16
4. Эра Люцифера 05:49
5. Проклятье морей 12:27
6. Колизей 06:45
7. Крещение огнём 05:56
8. Варяг 06:52
9. Точка невозврата 05:37
10. Пусть будет так 05:23
11. Штиль 05:46
12. Палач 08:39
13. Антихрист 05:05
14. Обман 05:42
15. Небо тебя найдёт 05:55
16. Небо тебя найдёт 07:45
17. Тореро 05:18
18. Улица роз 10:00
Rok wydania: 2019
Wydawca: M2BA
https://aria.ru/
Jeśli dorastaliście w latach 80-tych, lub po prostu już wówczas
słuchaliście muzyki, to oprócz chłonięcia wzorców z zachodu, nie obce
musiało wam być to co działo się za przysłowiową Żelazną Kurtyną.
Wówczas każdy metalowiec oprócz naszych rodzimych TURBO i TSA, z
wypiekami na twarzy słuchał metalu zza południowej i wschodniej granicy.
Największym zespołem tamtych czasów zawsze jawiła mi się ARIA. Z uwagi
na fakt że język rosyjski stanowił część mojej podstawowej edukacji, nie
przeszkadzało mi zbytnio obcowanie z lirykami w języku naszych
sąsiadów. Gdzieś z biegiem lat, przy zmianach składu, przestałem być na
bieżąco z ich dyskografią, ale zawsze z chęcią sięgałem po to, co akurat
wpadło w moje ręce.
30 kwietnia ARIA zagrali koncert w Moskwie który wydano na DVD (oraz
DVD+2CD), a jego tytuł to „Гость из Царства Теней” („Guest from the
Shadow Kingdom”). Rozpoczynanie przygody z tym wydawnictwem zdecydowanie
należy rozpocząć od krążka audio-wizualnego. To co dzieje się na
gigantycznej trój-poziomowej scenie nie tylko zapiera dech w piersiach,
ale też zaspokoić powinno wymagającego odbiorcę. Przy tej konstrukcji
scena KINGA DIAMONDA wygląda jak szopa na narzędzia (sorry 😉 ). Mnie od
początku zaskoczył rozmach scenerii, a mowa tu o scenie pokrytej
ekranami LCD, co pomagało zmieniać tło błyskawicznie (krzyże podczas
„Палач” i „Антихрист” te wyświetlane, i te prawdziwe – robiły MEGA
wrażenie) oraz zastosowanie ruchomych wysięgników, dzięki której muzycy
pojawiali się wśród publiczności. Druga sprawa warta wskazania, to
kwestia tego iż muzycy co kilka utworów prezentowali się w innych
kostiumach, a intensywność tego przyrównałbym do tego co wyprawia choćby
RAMMSTEIN. Kiedy już ochłonąłem po pierwszym zaskoczeniu, kopara
ponownie opadła mi ponownie kiedy podczas pierwszych dźwiękach
„Проклятье морей” reflektory ukazały instalację, która okazała się
fragmentem okrętu i uniosła wokalistę ponad publiczność. Przypuszczam,
że Rock n Rolf dałby się pokroić za taki patent! Podobnie kiedy
wokalista został wyniesiony ponad publikę na wspomnianym wielkim
krzyżu. A następnie w „Антихрист” unosił się nad nią niczym anioł (lub
demon). Mają rozmach skurczybyki…
Szokujące były dla mnie rozmiary przedsięwzięcia oraz ilość publiczności która wypełniła stadion.
Będąc fanem zespołu można mieć swój ulubiony okres w twórczości grupy,
ale trzeba powiedzieć że młoda krew w postaci wokalisty Mikhail
Zhitnyakova naprawdę sprawdza się na pokładzie rosyjskiej legendy
metalu. To właściwy człowiek na właściwym miejscu i potrafi udźwignąć
brzemię frontmana. I w sumie mam w świadomości, że zawitał z zespole
dekadę temu, ale miał trudne zadanie przejąć schedę po charyzmatycznym
Kipelovie (nie bezpośrednio – wiadomo)… i może zdania będą podzielone,
ale ja uważam, że podołał zadaniu. Zresztą może i wśród fanów pozostaje
zadra po rozłamie składu. Ale ARIA w roku 2019 pokazuje, że jest gotowa
podbijać świat.
W moim odczuciu ARIA zawsze podążali krok za zachodnimi wzorcami i do
dziś w ich utworach usłyszymy echa IRON MAIDEN czy RUNNING WILD, ale ten
koncert jest takiego formatu, że nawet Maideni z Rock in Rio mogliby
pozazdrościć niektórych aspektów realizacji. No dobra… Jeśli sfilmują
ostatnią trasę, z masą dmuchanych gigantycznych Eddiech, samolotem
Spitfire i pełną pirotechniką, będą w stanie równać się z tym
wydawnictwem.
Z drugiej strony huraoptymizm przysłania mi świadomość, że ARIA jest w
stanie zagrać JEDEN taki koncert, MAIDEN, czy KISS są w stanie każdym
koncertem zapewnić wrażenia takiego formatu. Ale tak czy inaczej
szacunek dla ARII. Wzbili się na osiągalny przez niewielu poziom.
9/10
Piotr Spyra